Odpowiedź ESMA w odniesieniu do prowadzenia platformy obrotu kryptoaktywami w modelu shared order book

20 czerwca 2025 r. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych („ESMA”) opublikował w formie Q&A opinię na temat dostarczania usług w zakresie kryptoaktywów w modelu shared order book, w którym arkusz zleceń podmiotu posiadającego zezwolenie na świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów jest zintegrowany z arkuszem zleceń podmiotu, który zezwolenia na gruncie Rozporządzenia MiCA[1] nie posiada. Zapytanie obejmowało zgodność świadczenia usług w tym modelu z wymogami ustanowionymi przez Rozporządzenie MiCA.

W swojej odpowiedzi ESMA stwierdza, że świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów w modelu shared order book mieści się w definicji „prowadzenia platformy obrotu kryptoaktywami” zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 18 Rozporządzenia MiCA, a każdy podmiot zaangażowany w ten model powinien być tym samym uznawany za dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. W związku z powyższym, każdy z tych podmiotów powinien posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, a prowadzenie platformy obrotu kryptoaktywami w modelu shared order book między podmiotem posiadającym zezwoleniem a podmiotem, który takie zezwolenia nie posiada, stanowi nieautoryzowane prowadzenie platformy obrotu kryptoaktywami.

Z treścią ww. odpowiedzi można zapoznać się pod poniższym linkiem:

https://www.esma.europa.eu/publications-data/questions-answers/2579


[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.).

We use cookies for functional purposes to enhance the user experience on our website and to create anonymous service statistics. By not blocking cookies, you consent to their use and storage on your device.